Denne møbelsnekkeren er ikke spesielt begeistret for hva digitaliseringen gjør med samfunnet. Allikevel bruker han flere timer om dagen på å etablere seg selv på sosiale medier.

På verkstedet sitt i Homansbyen i Oslo, har Marius Eide flere teknologiske duppeditter. Han har to store høyttalere han bruker daglig til å spille musikk fra mobilen på, ved bruk av Bluetooth. Han har ikke bare én, men to telefoner. Det trådløse headsettet sitt bruker han som hørselvern. Eide satser på både YouTube, Instagram og andre sosiale medier for å bygge opp navnet sitt i bransjen han jobber i. Og allikevel, som en helt enkel møbelsnekker i en verden overfylt av teknologi, er han lite optimistisk hva gjelder veien vi beveger oss i.

– FAKTUM ER AT HVIS DU IKKE BETALER FOR DET, SÅ ER DET DU SOM ER PRODUKTET, SIER EIDE. HAN ER SKEPTISK TIL HVORDAN SOSIALE MEDIER SAMLER INN OG VIDERESELGER BRUKERDATA.

Marius Eide

På verkstedet trenger han ikke stort mer enn verktøyet sitt, Robbie Williams på øret og en hel del treverk for å trives. Han er på ingen måte avhengig av internett eller sosiale medier for å gjøre jobben sin, men han bruker det likevel, både til å legge ut annonser på Finn, poste bilder av kreasjonene sine, eller noe så enkelt som å se på “memes”.

Eide beskriver seg selv som en tidlig gammel gubbe på et verksted. Til gubbe å være, har han usedvanlig god oversikt over det stadig økende antallet følgere på Instagram-kontoen. Plattformen bruker han til å legge ut bilder i ny og ne, men i hovedsak forsøker han å underholde følgerne sine med videoer der han prater om alt og ingenting. For prate, det kan han. Og han gjør det mer enn gjerne foran et publikum på internett som kan gi ham gode tilbakemeldinger.

– DA KOSER JEG MEG. SÅ LENGE TILBAKEMELDINGENE ER OPPRIKTIGE, DA, LER HAN.

Marius Eide

Til tross for dette, mener han at det har gått helt over styr hva gjelder teknologibruken i dagens samfunn. Regulering er en illusjon, og det er altfor mye penger i det.

– DET ER DERFOR JEG ELSKER HÅNDVERK. HVIS HOGGJERNET ER SLØVT, JA, DA ER DET SLØVT. DET ER ET FAKTUM. OG HVA GJØR DU DA? JO, DU SLIPER DET.

Marius Eide

Han ser bekymringsfullt på det økende presset som oppstår ettersom alt i online- verden tilsynelatende fremstår så perfekt. For anledningen har han lagt ydmykheten på hylla, og forteller at målet hans med sosiale medier er å bli en verdenskjent designer gjennom møbelsnekringen sin. Derfor har han altså krøpet til korset. Eide mener han rett og slett ikke har hatt noe annet valg enn å engasjere seg i det.

– IF YOU CAN’T BEAT THEM, JOIN THEM.

Marius Eide

Tilsammen bruker Eide to timer om dagen på Instagram. Han har ikke alltid vært like komfortabel med å stå foran kamera, men nå er hemningene kastet. Han ønsker at nå ut til de som setter pris på design, god humor, gjennomtenkt håndverk, og et godt stykke ærlig arbeid.

– DET BLIR LITT SOM DEN GREIA HVOR EN ROPER MARCO?, OG NOEN ANDRE SVARER POLO. JEG FORVENTER IKKE AT FOLK SOM IKKE LIKER MEG ELLER SYNS JEG ER MORSOM, FØLGER MEG. IF YOU LIKE ME, THEN FOLLOW ME. IF YOU DON’T LIKE ME, THEN I’LL NEVER SEE YOUR ASS AGAIN.

Marius Eide